پشم شیشه زیر شیروانی

پشم شیشه زیر شیروانی

پشم شیشه زیر شیروانی یک نوع عایق حرارتی و صوتی است و از جمله مصالح ساختمانی به شمار می رود. این ماده با توجه به خواص حرارتی و صوتی بالا، مقاومت در برابر حریق، عدم جذب رطوبت و بازتاب نور، به عنوان یک راه حل موثر برای کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش راحتی در ساختمان های صنعتی و سوله ها استفاده می‌شود. جهت آشنا

فهرست مطالب

آشنایی با پشم شیشه زیر شیروانی

پشم شیشه زیر شیروانی به دلیل خواص حرارتی و صوتی بالا، می‌تواند به طور مؤثری از انتقال حرارت و صدا جلوگیری کند. همچنین، باتوجه‌به اینکه پشم شیشه غیر قابل‌اشتعال است، می‌تواند به‌عنوان یک عایق حرارتی و صوتی امن برای ساختمان‌ها و سوله‌ها استفاده شود.

پشم شیشه زیر شیروانی همچنین قابلیت عدم جذب رطوبت را دارد که این ویژگی باعث می‌شود که این ماده در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم باشد. همچنین، پشم شیشه بازتاب نور بالایی دارد که می‌تواند موجب کاهش هدررفت انرژی به‌صورت تابشی نیز شود.

پشم شیشه همچنین انعطاف بالایی در برابر فشار و ضربات دارد که این ویژگی باعث می‌شود که این ماده مناسب برای استفاده در سوله‌های صنعتی و پروژه‌های ساختمانی با شرایط سخت و نیاز به عایق حرارتی و صوتی مناسب باشد.

در کل، پشم شیشه به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای عایق حرارتی و صوتی در ساختمان‌ها و سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش راحتی در ساختمان‌های صنعتی و سوله‌ها کمک کند.

کاربرد پشم و شیشه زیر شیروانی در سوله سازی

یکی از اصلی‌ترین موارد مصرف پشم شیشه زیر شیروانی، عایق‌بندی سقف سوله‌ها است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح استفاده شده در طراحی و اجرای سوله‌ها به‌حساب می‌آید. سوله به سازه‌های بزرگ با سقف شیروانی و دهانه ورودی بزرگ اطلاق می‌شود که به دلیل سطح انتقال حرارت بالا در این سازه‌ها، عایق‌کاری مناسب و اصولی در آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. 

از طرفی این سازه‌ها جهت مصارفی مانند انبار، پارکینگ، نمایشگاه، صنایع دام و طیور و… مورداستفاده قرار می‌گیرد که در بسیاری از این موارد آسایش حرارتی و تنظیم مناسب دما، اهمیت ویژه‌ای دارد و چون در بسیاری از موارد استفاده از این سازه‌ها جا انسان و دام در خطر است عایق استفاده شده نباید قابل‌ اشتعال باشد. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که باتوجه‌به سطح مقطع بزرگ سوله‌ها، مصالح به کار رفته در آنها نباید وزن زیادی را بر سازه تحمیل نماید.

مصالح مورد نیاز در استفاده از پشم شیشه زیر شیروانی

به کار بردن پشم شیشه زیر شیروانی به‌عنوان عایق در سوله سازی موجب می‌شود علاوه بر اینکه سازه انتقال حرارت پایینی داشته باشد، در برابر حریق نیز مقاوم گردد. استفاده از این محصول بار اضافه بر سازه تحمیل نمی‌کند. نکته‌ای که باید در استفاده از این محصول به آن دقت کرد، دانسیته و ضخامت عایق پشم شیشه است. دانسیته پایین و ضخامت کم این محصول موجب کاهش مقاومت حرارتی آن شده و کارایی پشم شیشه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. جهت استفاده از پشم شیشه بایستی از مصالح دیگری نیز جهت مستقر کردن بشم شیشه استفاده کرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عرشه فولادی: جهت قرارگیری بر روی عایق پشم شیشه به‌عنوان سقف

پروفیل z زد: جهت گیردار کردن پشم شیشه

توری فلزی: جهت کار بر زیر پشم شیشه

پروفیل آبرو: جهت هدایت آب باران

پیچ سر مته: جهت اتصالات

مزایای استفاده از پشم شیشه زیر شیروانی

– استفاده از این محصول به دلایل زیر مورد استقبال سازندگان قرار گرفته است:

– این محصول مقاومت بالایی در برابر حرارت و حریق مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و در صورت اشتعال، منجر به انتشار گازهای سمی نمی‌شود.

– بازیافتی بودن مواد استفاده شده در این محصول که موجب می‌شود این عایق دوستدار محیط‌ زیست تلقی شود.

– چگالی این محصول تنوع بالایی دارد که موجب می‌شود سازنده بنا به نیاز خود، عایق مناسب را انتخاب نماید

– کند سوزی عایق پشم شیشه یکی دیگر از مواردی است که موجب کاربرد فراوان این محصول شده است.

– وزن پایین پشم شیشه که در عین پایین نگه‌داشتن وزن سوله، عایق‌بندی مناسبی به همراه دارد.

– فرم گیری بالای پشم شیشه که به دلیل انعطاف بالای آن حاصل می‌شود.

– مقرون‌به‌صرفه بودن این عایق در مقابل سایر عایق‌های موجود در بازار

– راحتی نصب که یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از این محصول است.

– مقاومت بالای حرارتی، صوتی و رطوبتی

نتیجه‌گیری

پشم شیشه زیر شیروانی با توجه به ویژگی های منحصر به قرد خود یکی از پر مصرف ترین مصالح موجود در بازار جهت عایق کاری سوله های صنعتی می باشد. در این مقاله به بررسی موارد استفاده، ویژگی ها و نحوه استفاده از این محصول پرداخته شد. همکاران و مهندسان گرامی می توانند جهت اطلاع از قیمت پشم شیشه زیر شیروانی با کارشناسان آهن بازار در ارتباط باشند.


منبع: sciencedirect

کلیدواژه : پشم شیشه
jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *