مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب

مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب

سقف در سازه یکی از مهم‌ترین عضو به شمار می‌رود. در هنگام وقوع زلزله اولین خسارات جانی و مالی از فرو ریختن سقف خانه وارد می‌شود. پس استفاده از مصالح سنگین باعث اضافه بار مرده به ساختمان و در نتیجه کم شدن استحکام آن در مقابل لرزه‌های ناگهانی می‌شود. با پیشرفت در صنعت ساخت و ساز ، مهندسان به دنبال راه‌هایی هستند که در مقوله سقف به سرعت ، استحکام و سهولت اجرا دست یابند. روفیکس یکی از طرح‌های اجرایی برای دست یابی به این مهم است که بسیار طرفدار پیدا کرده است.

در این مقاله قصد داریم مراحل اجرای سقف روفیکس را قدم به قدم توضیح دهیم و نکات مهم و قابل توجه در حین اجرای سقف روفیکس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سقف روفیکس

در قدم اول نیاز به شناخت روفیکس و نحوه عملکرد آن داریم. در روش‌های سنتی ساخت و ساز معمولا از مصالح زیادی برای بتن ریزی موفق استفاده می‌شد ، اما این روش‌ها دچار ضعف هایی هستند که مهم‌ترین آن سنگین کردن وزن سقف می‌باشد. سقف روفیکس یک سقف کامپوزیت است که در آن از یک قالب ماندگار که ورق فلزی گالوانیزه مشبک به نام روفیکس است ، استفاده می‌شود. این نوع قالب فقط نقش نگهدار بتن خیس می‌باشد و هیچ وزن محاسباتی را در سقف ندارد که از مهم‌ترین مزیت‌های آن است.

سقف روفیکس یکی از ایمن‌ترین سقف‌ها در صنعت ساخت و ساز است. قالب روفیکس به دلیل مشبک بودن به صورت ایده‌آلی با بتن درگیر می‌شود که نتیجه آن یک سقف سبک با استحکام بالا است. همچنین مراحل اجرای سقف روفیکس بسیار سریع و ساده است زیرا روفیکس یک نوع دال بتنی می‌باشد و می‌توان به صورت همزمان و بدون نیاز به شمع بندی و جک ، تمامی طبقات را بدون نیاز به کارگر ماهر بتن ریزی کرد.

از مزیت‌های دیگر اجرای سقف روفیکس این است که می‌توان به صورت ایمن به تمامی طبقات دسترسی داشت و خطر سقوط مصالح یا افراد را ندارد. و همچنین استفاده کمتر از مصالح ساختمانی این سقف رو بسیار مقرون به صرفه می‌کند.

حالا که با قالب روفیکس آشنا شده اید در ادامه به شرح مراحل اجرای سقف روفیکس می‌پردازیم.

مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب

مراحل اجرای سقف روفیکس

ورق های روفیکس در کارخانه به صورت انبوه تولید می‌شود و با سفارش شما به محل پروژه انتقال داده می‌شوند. قالب‌ها به دلیل سبکی ، از نظر هزینه حمل و نقل بسیار کم هزینه می‌باشند و همچنین بارگیری و تخلیه سریعی دارند.

حال قدم به قدم مراحل اجرای سقف روفیکس را شرح می‌دهیم.

جای‌گذاری و برشکاری روفیکس

در قدم اول روفیکس‌ها را بر روی تیر فرعی جای‌گذاری می‌کنند. در اقدام بعدی برش‌گیرهایی (مانند گل میخ) بر روی تیرها فرعی نصب می‌گردند و درگیری بین تیر و سقف بتنی را ایجاد می‌کنند. با تکمیل این مرحله فرآیند انتقال نیروی افقی از پوشش بتنی به تیرهای فولادی انجام می‌شود.

نصب شبکه میلگرد (آرماتور)

در این مرحله شبکه میلگرد بدون نیاز به اسپیسر (نگهدارنده میلگرد) هم انجام می‌شود اما اگر نیاز به فاصله باشد به وسیله اسپیسر فاصله ایجاد می‌شود. اگر از اتصالات گل میخ استفاده شود ، سوراخ‌هایی بر روی قالب ایجاد می‌شود که محل قرارگیری گل‌میخ است. البته برای اتصال از دیگر اتصالات برشی مانند ورق تخت و مارپیچ هم استفاده می‌شود اما گل‌میخ معمول‌ترین روش اتصال بشمار می‌رود.

برش‌گیرها بر روی بر روی تیرها جوش داده می‌شوند و وظیفه ثابت ماندن و جدا نشدن پوشش بتنی از تیر فولادی را ایفا می‌کنند. 

بتن ریزی

بتن ریزی آخرین مرحله در اجرای سقف روفیکس می‌باشد. در مرحله بتن ریزی سقف روفیکس احتیاج به ویبره بتن نیست. اسلامپ بتن (آزمایش روانی بتن) در این نوع بتن ریزی باید بین 3 تا 5 سانتی متر باشد که شیره بتن از شبکه‌های روفیکس خارج نشود.

در صورتی که ضخامت بتن ریزی بیشتر از 12 سانتی متر باشد یا از بتن خود متراکم استفاده می‌شود ، برای سطح روفیکس در لایه اول بتن پیشنهاد می‌شود از بتن سبک (مگر) استفاده شود.

توجه داشته باشید پیش از بتن ریزی می‌توانید فضای بازشوها ، مانند رایزرهای انتقال تأسیسات را با استفاده از چوب و یا فوم پلی استایرین پر کنید ، در این صورت هنگام بتن ریزی از ورود بتن به داخل آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

تا زمان نصب تأسیسات این فضا بسته خواهد ماند و از سقوط احتمالی افراد به داخل آن جلوگیری خواهد شد. دیگر آنکه هنگام استفاده نیازی به تخریب بتن در این ناحیه نخواهد بود.

مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب
مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب

مزایای اجرای سقف روفیکس

در روش‌ها معمول سقف سازی از روش قالب موقت استفاده می‌شود که این روش ها هزینه‌های ساخت و ساز را به طرز چشمگیری بالا می‌برند و مهم‌تر از آن روش قالب موقت نه تنها بسیار وقت گیر است بلکه اجرای آن سختی‌هایی مانند نصب و جداسازی قالب را در مراحل اجرا دارد.

اما در سقف روفیکس که یک سقف مرکب بتنی است ، سقف به وسیله قالب ماندگار روفیکس ساخته می‌شود که نه تنها سرعت ساخت سقف طبقات را چندین برابر می‌کند بلکه موجب کاهش هزینه و همچنین امکان اجرای طرح خاص در سقف را دارد.

در اجرای سقف روفیکس نیاز به شمع بندی و زیر سازی نمی‌باشد. همچنین در اجرای سقف روفیکس می‌توان برای تاسیساتی که نیاز به تهویه دارند ، سقف کاذب ساخت تا تهویه مناسب داشته باشد.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که دال‌هایی که با قالب روفیکس ساخته می‌شوند با توجه به وزن مقاومت محاسباتی آن‌ها ، در مرحله اجرایی حدود به 20% مقاومت بیشتری در برابر نیروهای خمشی دارند.

  • ایمنی بیشتر در برابر زلزله
  • عدم ایجاد دور ریز و ضایعات
  • کاهش بار مرده ساختمان تا 40%
  • شکل پذیری و انعطاف بالای قالب روفیکس
  • به علت سبکی و حجم کم انبار و نگهداری راحتی دارد.

در صورت درگیری مناسب بتن با شبکه قالب روفیکس می‌توان از میلگرد کمتری استفاده کرد.

به دلیل محبوس شدن هوا در سقف در زمان ساخت یک نوع عایق صوتی حرارتی محسوب می‌شود.

و تنها عیب اجرای سقف روفیکس عدم دقت در ویبره بتن است که کاهش مقاومت دال در برابر نیروی فشاری خواهد بود.

مراحل اجرای سقف روفیکس _مزایا و معایب

کلام پایانی

در روشهای سنتی اجرای سقف ، تاسیسات مانند لوله‌های برق ، آب و شوفاژ بر روی سقف قرار می‌گیرد و پس از پوشاندن آن توسط پوکه و ماسه (سیمان) ، کف سازی با موزاییک ، سرامیک یا سنگ انجام میگیرد. این روش می‌تواند ضخامت سقف را تا ۷ سانتیمتر افزایش دهد و آن را سنگین‌تر کند ، در صورتی با عبوردادن لوله‌های تاسیسات از فضای بین دو لایه سقف می‌توان ضخامت و وزن سقف را بطور همزمان کاهش داد. با استفاده از لوله‌های پلیمری ، لوله کشی سرد و گرم در داخل ضخامت سقف ، به سهولت امکان پذیر شده و مشکلات ناشی از خوردگی ، پوسیدگی و تعمیرات بعدی به شدت کاهش می‌یابد.

امیدواریم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد.

آیا در ساخت بر‌ج ها هم از سقف روفیکس استفاده می‌شود یا خیر؟

support
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *