توری پرسی چیست؟

توری پرسی چیست

توری پرسی چیست؟

توری پرسی از محصولاتی طبقه بندی شده در مصنوعات مفتولی است که در رده بندی توری ها قرار میگیرد . توری پرسی  نوعی توری است که از مفتول تولید میشود و به شکل شبکه در میاید که این شبکه بدون هیچ عملیات جوشکاری شکل گرفته است دلیل پرسی نامگذاری کردن این توری بخاطر این است که مفتول های این نوع توری به شکل پرس گونه ای در هم‌تنیده میشود و هیچ گونه حرکتی در این بافت و مشبک فلزی ایجاد نمیشود .

فهرست مطالب

مواد اولیه توری پرسی:

توری پرسی از مفتول های فلزی با ضخامت های مختلف  تولید میشود این محصول از ضخامت های مفتول ۲، ۲،۲۰ و ۲.۵ و ۲،۸ و ۳ ، ۳،۵ و ۴ و۴،۸۰ و ۵ میل تولید میگردد. عمده مصرف مفتول در این  محصول از آهن St 37 میباشد ولی در موارد مصرف خاص از مفتول استیل یا مسی نیز استفاده میشود

نوع پوشش توری پرسی :

منظور از نوع پوشش این است که روی مفتول را با لایه های از مواد دیگر جهت مقاوم کردن مفتول و توری و همچنین مقاومت در برابر رطوبت هوا و جلوگیری از زنگ زدگی آغشته میکنند.

پوشش گالوانیزه: 

که یک لایه روی آغشته میشود که این عملیات یا بصورت وانهای گرم انجام میشود که گالوانیزه گرم گفته میشود و کیفیت و مقاومت بالای دارد یا گالوانیزه سرد که بصورت عملیات شیمیایی انجام میشود .

پوشش UPVC :

این نوع پوشش از نوع پلاستیک مقاوم UPVC استفاده میشود که در حالت گرم روی مفتول کشیده میشود و در نهایت در آب پوشش را خنک میکنند که روی مفتول بچسبد

پوشش حالت عادی رنگ اهن:

 طی یک عملیات شیمیایی بعد از تولید مفتول  انرا در موادی قرار میدهند که مفتول را تیره تر میکند و به مقاومت مفتول نیز اضافه میکند

بیشترین میزان استفاده نوع پوشش برای توری پرسی سیاه میباشد و دوم توری پرسی  گالوانیزه گرم .و اصولا پر مصرفترین نوع توری، پرسی سیاه میباشد .

نحوه تولید توری پرسی :

توری پرسی  یا با دستگاه تمام اتوماتیک  یا با دستگاه نیمه اتوماتیک تولید میشود 

دستگاه اتوماتیک : مفتول به صورت کلاف در دستگاه قرار داده میشود و خود دستگاه که برنامه ریزی شده  است به صورت اتوماتیک شروع به بافت توری مینماید .

شیوه نیمه اتوماتیک : بدلیل ارزان بودن دستگاه و همچنین تنوع در ساخت توری پرسی در ابعاد مختلف بیشترین نوع تولید توری پرسی به این روش میباشد .

 

عملیات اجرای تولید توری پرسی به چه شکل است:

در ابتدا مفتول با ضخامت مورد نظر را که به صورت کلاف( رول) میباشد روی یه دستگاه کلاف باز کن قرار میدهند و دستگاه مفتول را از یک دوز (سوراخ با قطر مشخص) عبور میدهد و آن را از توی دو غلطک که حالت چرخ دنده ای میباشد عبور میده این غلطک چرخ دنده ای مفتول را به شکل زیگزاگ یا موجی یا هفت و هشتی حالت مفتول را تغیر میدهد و در ابعاد مشخص قطع میکند. پس از آماده شدن مفتول و مواد اولیه ساخت توری پرسی مرحله بعدی دستگاه بافت توری پرسی میباشد که به شکل دستگاه بافت های فرش قدیمی میباشد که در دو طرف آن دو نفر اپراتور قرار گرفته اند .

طبق توضیح قبلی که در توری پرسی هیچ گونه عملیات جوشکاری انجام نمیشود در توری پرسی مفتولها مثل تار و پود فرش در هم تنیده میشوند یعنی یک مفتول که در عرض قرار دارد و یک مفتول که در طول قرار دارد از زیر همدیگر توسط دستگاه و دو نفر اپراتور عبور داده میشود و قسمت موجی مفتول که توسط دستگاه ایجاد شده بود طبق توضیحات قبلی باعث میشود که این مفتولها هیچ گونه حرکتی نداشته باشد و در هم پرس میشوند

این بافت و این شکل تار پود را به شکل مربع هایی ایجاد میکنند که در بازار به چشمه توری پرسی معروف است. این چشمها که در ابعاد ۲سانت × ۲ سانت و ۳ × ۳ سانت و ۴ ×۴ سانت و ۵×۵ سانت ایجاد میگردد را چشمه های توری پرسی میخوانند .

سه معیار برای سفارش دادن توری پرسی وجود دارد:

  1. سایز مفتول به چه ضخامتی باشد
  2. ابعاد توری که چه ابعادی باشد یعنی طول و عرض توری که اصولا به صورت استاندارد در ابعاد ۱×۲ متر تولید میشود ولی در تمام ابعاد بصورت سفارشی قابل تولید میباشد
  3. ابعاد چشمه یعنی چشمه توری پرسی و یا اندازه ابعاد شبکه توری که از ۲ سانت تا ۵ سانت قابل تولید میباشد

توری پرسی به چه حالتی معامله میشود:

توری پرسی یا بصورت کیلو گرمی فروخته میشود که فروشنده قیمت هر کیلو را به مشتری اعلام میکند

یا بصورت برگی به این حالت که فروشنده قیمت هر برگ که منظور همان ابعاد ۱× ۲ متر میباشد را به مشتری اعلام میکند

موارد استفاده توری پرسی:

  1. برای حصار بندی محوطه‌ای که زیاد حفاظتی نیستن مثل میوه تره بارها، حیاط های مدارس مثل زمین فوتبالهای محله ای
  2. برای قفس های حیوانات چون این نوع توری به بدن حیوانات در صورت برخورد آسیب وارد نمیکند
  3. برای مسلح کردن بتن مثل مش در ابعاد کوچک
  4. استفاده دکوراتیو در ساختمانها و فضای سبز و کافه ها
  5. در مزارع و گلخانه ای بزرگ  جهت تفکیک قسمت های محصولات کاشته شده

نتیجه گیری

در پایان توری پرسی یک نوع از توری های مصنوعات مفتولی است که کاربرد زیادی درفضاهای ساختمانی و صنعتی و کشاورزی ایفا میکند و یکی از پر مصرف ترین توری ها میباشد.در صورت نیاز کارشناسان آهن بازار آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص ویژگی های و نحوه خرید این محصول می باشند.

jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *