انواع سیم خاردار

انواع سیم خاردار

سیم خاردار یک نوع سیم فلزی است که در آن بر روی سطح سیم، خارهای کوچک و تیز قرار دارند. این خارها معمولاً از جنس فلزی مانند فولاد یا آهن سخت تهیه می‌شوند. سیم خاردار عموماً در صنایع مختلف برای اهداف حفاظتی استفاده می‌شود. که از آن جمله می‌توان به صنایع نظامی و امنیتی و پادگان‌ها اشاره کرد. سیم خاردار همچنین در صنعت کشاورزی نیز استفاده می‌شود. آن‌ها به عنوان سیم‌های حصارسازی برای احاطه و محافظت از مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. سیم خاردار همچنین می‌تواند در ساختمان سازی جهت ممانعت از ورود افراد متفرقه به محدوده ساختمان یا کارگاه استفاده شود. در این مقاله از آهن بازار با انواع سیم خاردار آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

سیم خاردار چیست:

سیم خاردار محصولی از مصنوعات مفتولی است که جهت حفاظت از یک محوطه و یا یک مکان که از لحاظ امنیتی مورد اهمیت باشد و اصولا این محصول به جهت محافظ بودن باعث آسیب فیزیکی و جسمی می‌شود. سیم خاردار از مواد اولیه فلزی از نوع مفتول‌ها با ضخامت ۳ میل و ۲ میل با روکش گالوانیزه گرم بصورت تمام اتوماتیک تولید می‌گردد.

انواع سیم خاردار: 

سیم خاردار خطی  سوزنی:

این نوع سیم خاردار از محصولات با سابقه طولانیست که جهت حفاظت از اماکن مهم و همچنین محصولی است که باعث جراحت و آسیب جسمی می‌شود. سیم خاردار خطی سوزنی از دو رشته مفتول ۳ میل یا ۲.۵ میل گالوانیزه در هم پیچیده که با فواصل مشخص خارهای نوک تیز سوزنی شکل در خلاف جهت مفتول های در هم پیچیده بصورت گره مانند نصب می‌گردد. و بصورت کلاف یا رول در رول‌های حدودا ۲۲ کیلویی به شکل توپی شکل بسته‌بندی می‌شود اصولأ هر توپ ۱۷۶ متر طول و هر ۸ متر طول سیم خاردار سوزنی به وزن 1 کیلوگرم می‌باشد. سیم خاردار سوزنی معمولأ روکش گالوانیزه گرم می‌باشد.

سیم خاردار خطی تبری:

سیم خاردار خطی تبری کاملأ شبیه سیم خاردار سوزنی می‌باشد با این تفاوت که نوع خارها روی سیم خاردار از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت پایین می‌باشد که به شکل پاپیون مانند روی سیم ها رشته‌ای قرار گرفته می‌شود. دلیل نام تبری به واسطه هر قسمت از خارهای ورقی به شکل سر تبر میباشد. تمام خصوصیات سیم خاردار خطی تبری مانند سیم خاردار خطی سوزنی می‌باشد.

سیم خاردار حلقوی (استوانه‌ای) سوزنی:

سیم خاردار حلقوی سوزنی اصولأ از یک رشته مفتول گالوانیزه به قطر ۳ یا ۴ میل که به شکل استوانه یا حلقوی یا فنری شکل ایجاد شده و در فواصل مشخص خارهای سوزنی شکل نوک تیز در خلاف جهت روی  مفتول اصلی گره می‌خورد. 

سیم خاردار حلقوی سوزنی با دو قطر مشخص تولید می‌گردد که یا قطر ۶۰ سانت می‌باشد که این قطر طولی به میزان ۶ متر را پوشش می‌دهد و نوع دوم قطر ۹۰ سانت می‌باشد که به میزان ۹ متر محوطه را پوشش می‌دهد. تمام این محصول از روکش گالوانیزه گرم می‌باشد و به شکل کلاف مانند بسته بندی می‌گردد.

سیم خاردار حلقوی (استوانه‌ای) تبری:

تمام‌ خصوصیات این نوع سیم خاردار کاملأ شبیه سیم خاردار حلقوی سوزنی است بجز نوع خارهای آن که به شکل تبری که از جنس ورق نازک گالوانیزه می‌باشد بقیه موارد هم از لحاظ پوشش هم نوع بسته‌بندی و هم نوع قطر ۶۰ و ۹۰ سانتی کاملا شبیه به هم می‌باشند.

انواع سیم خاردار

کاربرد سیم خاردار خطی و حلقوی:

تمام انواع سیم خاردارها چه خطی و چه سوزنی جهت محافظت به صورت جدی از یک محوطه که اصولأ اجازه ورود به افراد را بدون هماهنگی نمی‌دهد.

نوع پوشش سیم خاردارها :

تمام انواع سیم خاردارها از پوشش گالوانیزه گرم می‌باشد که جهت جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی در دراز مدت در برابر رطوبت و بارندگی می‌باشد.

شیوه اجرا سیم خاردارها:

در سیم خاردار خطی (سوزنی و تبری) اصولأ در مرحله اول پایه‌های از جنس نبشی یا قوطی یا لوله در زمین در فواصل مشخص بوسیله بتن کاشته  می‌شود و بعد سیم خاردار خطی را در فواصل مشخص بصورت موازی کار گذاشته می‌شود و دور محیط و مکان مشخص را حصار کشی و ایمن سازی می‌کند و در صورتی که بدن شخصی به این حصار برخورد بکند خارهای روی سیم خاردار باعث جراحت بر روی بدن می‌شود. 

در سیم خاردارهای حلقوی اصولأ یک قسمت مهار می‌شود و به صورت فنری آن را باز می‌کنند و در انتها هم آن را به یک قسمت مهار می‌کنند و به این شکل یک محوطه را حصار کشی می‌کنند البته حالت‌های دیگری نیز از این نوع سیم خاردارهای حلقوی استفاده می‌شود.

قیمت سیم خاردار خطی و حلقوی:

سیم خاردار خطی (سوزنی و تبری ) اصولا بصورت کیلوگرم خرید و فروش می‌شود و قیمت به صورت هر کیلوگرم به مشتری اعلام میگردد.

قیمت انواع سیم خاردار به صورت عددی اعلام می‌گردد؛ یعنی قیمت سیم خاردار حلقوی سوزنی و حلقوی قطر ۶۰ هر عدد قیمت مشخص و سیم خاردار حلقوی قطر ۹۰ هم هر عدد یک قیمت مشخص دارد. در واقع بصورت عدد خرید و فروش می‌شوند. 

شیوه تولید سیم خاردار: 

انواع سیم خاردارها چه خطی و چه حلقوی کاملا توسط دستگاه اتوماتیک تولید می‌گردد و بصورت تولیدات داخلی می‌باشد .

نتیجه گیری

تمام سیم خاردار‌ها چه خطی و چه حلقوی کاملا توسط دستگاه اتوماتیک تولید می‌گردد و بصورت تولیدات داخلی می‌باشد. صنایع مختلف جهت مشاوره در مورد انواع سیم خاردار مناسب با کاربری مورد نظر خود می‌توانند با کارشناسان آهن بازار جهت تهیه این محصول کاربردی در ارتباط باشند.

کلیدواژه : سیم خاردار
jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *