انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

سازه‌ها و سایر اجزاء آن‌ها برای اتصال به یکدیگر به قطعات مختلفی نیاز دارند. مانند پیچ و مهره و میخ پرچ ، میخ پرچ‌ها انواع اتصال دهنده‌های قابل اعتمادی هستند که قطعات را به هم متصل کرده و در جای خود ثابت می‌کنند. در اصل پرچ‌ها به صورت دائمی اتصال را برقرار می‌کنند و مانند پیچ و مهره‌ها امکان شل شدن و باز شدن را ندارند.

قدمت اولین میخ پرچ به مصر باستان باز می‌گردد ، اما نسخه‌های متعددی در حال حاضر در گردش هستند و به عنوان اتصال دهنده‌های حیاتی در صنایع ساخت و ساز و همچنین در پروژه های ساخت ربات عمل می‌کنند.

تفاوت میخ پرچ ها تعیین کننده کاربرد مناسبی است که بهتر است از آن استفاده شود. از هواپیما و کشتی سازی گرفته تا جواهرات و سقف خانه که میخ پرچ ها را برای تمامی کاربردها نامحدود کرده است.

در این مقاله به معرفی انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

میخ پرچ چیست؟

میخ پرچ یک بست مکانیکی سنگین است که پس از ثابت شدن به طور دائم در جای خود باقی می‌ماند.

میخ پرچ از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول بدنه پرچ (همچنین به عنوان پوسته یا کلاه شناخته می‌شود) و قسمت دوم سنبه (همچنین به عنوان ساقه شناخته می‌شود) نام دارد.

در انواع میخ پرچ ها ، در هر انتها سرها مانع از برداشتن میخ پرچ از سوراخی می‌شوند که در آن قرار گرفته است. از نظر ظاهری شبیه پین ​​یا پیچ فلزی است. هدف میخ پرچ اتصال و تثبیت دو یا چند قطعه یا شی به یکدیگر است.

انواع مختلفی از میخ پرچ ها در بازار وجود دارد که هر کدام مزایای منحصر به فردی را برای کارهای مختلف اتصال ارائه می‌دهند. آنها همچنین در مواد ، اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود دارند. مانند سایر مواد ، میخ پرچ ها از فلزات مختلفی ساخته می‌شوند. شما معمولاً می‌توانید میخ پرچ‌های آلومینیومی ، برنجی ، فولادی ضد زنگ و مسی را در بازار پیدا کنید.

انواع میخ پرچ

میخ پرچ در انواع متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام برای استفاده در شرایطی خاص ایده آل هستند ، در ادامه به معرفی تعدادی از پرکاربردترین میخ پرچ‌ها می‌پردازیم.

انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

9 نوع میخ پرچ از انواع میخ پرچ پرکاربرد وجود دارد که عبارتند از:

انواع میخ پرچ های کور (همچنین به عنوان پرچ های توخالی یا پاپ شناخته می شوند) : انواع میخ پرچ کور زمانی استفاده می‌شوند که امکان دیدن طرف دیگر اتصال وجود نداشته باشد. این نوع پرچ بسیار سریع اجرا می‌شود و در بخش‌های مختلف صنعت از جمله هوافضا ، کشتی سازی و الکترونیک استفاده می‌شود.

پرچ پاپ به عنوان پرچ کور یا توخالی نیز شناخته می‌شود و در مواردی استفاده می‌شود که فقط می‌توانید با یک طرف پرچ کار کنید. یک تفنگ یا ابزار مخصوص پرچ ، سر سنبه را به داخل بدنه پرچ می‌کشد ، سپس در سمت کور اتصال منبسط می‌شود. به محض برخورد با وجه کور اتصال ، سنبه می‌شکند و باعث می‌شود که ساقه بیرون بیاید و یک مفصل سفت ایجاد کند. از پرچ پاپ می‌توان به عنوان جایگزینی برای پیچ و مهره ، پیچ ، جوش‌ها و چسب‌ها استفاده کرد.

انواع میخ پرچ‌های محرک : این نوع میخ پرچ در دسته میخ پرچ کور است و دارای یک سنبه کوتاه است که از سر بیرون زده و با چکش به داخل رانده می‌شود و باعث می‌شود انتهای وارد شده به سوراخ باز و پهن شود. میخ پرچ شانه دار جز این دسته از پرچ‌ها می‌باشد. این مدل میخ پرچ ها دارای مزیت‌هایی مانند سرعت بالا در اتصال ، ایجاد اتصالی مقاوم ، قابلیت چرخش و مونتاژ بالا ، هستند. قدرت این نوع میخ پرچ بسته به جنس آن می‌باشد که از فولاد ، فولاد ضدزنگ ، آلومینیوم ، مس و برنج ساخته می‌شوند.

انواع میخ پرچ فلاش : انواع میخ پرش فلاش ، در سطوح خارجی برای ایجاد ظاهری خوب و از بین بردن کشش آیرودینامیکی استفاده می‌شود ، این نوع میخ پرچ از سر و سوراخ متقابل استفاده می‌کند و به آن پرچ‌های قارچی نیز می‌گویند.

انواع میخ پرچ توپر : این نوع میخ پرچ‌های کور اولیه به صورت فرورفته یا گنبدی شکل موجود است که اولین نمونه هایی است که به طور گسترده در کاربردهای هوافضا استفاده می‌شود زیرا دارای استحکام بالایی می‌باشند. این نوع پرچ دارای یک سر گرد و بدنه‌ای استوانه ای دارد و همچنین داخل آن پر و فلزی می‌باشد.

انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

انواع میخ پرچ های اسکار : میخ پرچ‌های اسکار مشابه میخ پرچ‌های کور است و در انتهای بدنه توخالی شکاف دارند. این شکاف‌ها ، که معمولاً در مجموعه‌های سه تایی وجود دارند ، باعث می‌شوند که شفت به سمت بیرون خم شود و وقتی سنبه به داخل پرچ کشیده می‌شود. پخش شده و سطح وسیعی ایجاد می‌کند که احتمال کنده شدن پرچ را کاهش می دهد.

انواع میخ پرچ‌های خود سوراخ کننده : این میخ پرچ‌ها نیازی به مته یا سوراخ از پیش زده شده ندارند ، زیرا انتهای آن شامل یک سوراخ پخ برای سوراخ کردن موادی است که باید به هم متصل شوند. میخ پرچ‌های خود سوراخ‌شونده از ورق بالایی مواد عبور می‌کنند ، اما ورق پایین را به طور کامل سوراخ نمی‌کنند و یک اتصال ضد آب یا گاز ایجاد می‌کنند.

انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

انواع میخ پرچ های جامد (همچنین به عنوان پرچ های سر گرد نیز شناخته می‌شوند) : یکی از قدیمی‌ترین بست ها هستند که ابتدایی ترین ساختار را دارند: میل و سر که با چکش یا تفنگ پرچ تغییر شکل می‌دهند.
میخ پرچ های جامد با استفاده از یک ابزار فشاری هیدرولیکی ، پنوماتیکی یا الکترومغناطیسی یا حتی یک چکش دستی نصب می‌شوند. پرچ های جامد برای کاربردهایی که نیاز به قابلیت اطمینان و ایمنی بالایی دارند ، از جمله قطعات ساختاری هواپیما (پرچ آلیاژ آلومینیوم ، پرچ آلیاژ تیتانیوم ، پرچ آلیاژی مبتنی بر نیکل) ، پل ها ، جرثقیل ها ، قاب های ساختمانی (پرچ فولادی) و بازتولید مدرن زیورآلات ، مد فلزی و زره‌های قرون وسطایی مناسب هستند.

انواع میخ پرچ و کاربرد پرچ کاری

انواع میخ پرچ های فولادی ضدزنگ : این نوع پرچ به طور گسترده برای اتصال فولادهای سازه ای استفاده می‌شود ، اما تا حد زیادی با استفاده از پیچ و مهره‌های با استحکام بالا جایگزین شده است زیرا برای نصب و سفت کردن این پیچ‌ها نیازی به کارگران ماهر ندارند.

انواع میخ پرچ لوله ای : این نوع میخ پرچ به عنوان پرچ‌های لوله پر شناخته می‌شوند ، ساختار آن مانند میخ های جامد است ، تفاوت این است که پرچ های لوله ای دارای یک سوراخ جزئی در نوک آن هستند. طراحی سوراخ برای کاهش مقدار نیروی مورد نیاز با غلتاندن قسمت لوله ای به سمت خارج است. بنابراین نیروی لازم برای استفاده از یک پرچ لوله ای در حدود یک چهارم از آن برای اعمال یک پرچ جامد است. کاربردهای معمول پرچ های لوله ای استفاده در لوازم روشنایی ، ترمز ، نردبان فلزی ، محصولات مکانیکی و الکترونیک است. 

برای قطعات سبک فلزی و یا چرم ، مواد مصنوعی ، مقوا و … از پرچی به اسم پرچ لوله‌ای استفاده می‌کنند که از جنس‌های نرم تر مانند برنج ، مس، آلومینیوم و یا فولاد نرم ساخته می‌شود. پرچ لوله‌ای برای مکان هایی که نیاز به آب بندی دارد کارایی ندارد.

کاربرد انواع میخ پرچ

از کاربردهای انواع میخ پرچ در عملیات پرچ کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان اتصال ورقه‌های فلزی نورد شده.
  • مورد استفاده در ساخت بدنه‌ی اتوبوس‌ها و واگن‌های برقی
  • مناسب در آسترهای اصطکاک آزبست و مواد ناهمگون مثل فولاد
  • مورد استفاده در اتصالات آلومینیومی در صنعت هواپیما سازی و هوا فضا
  • استفاده از میخ پرچ به جای جوشکاری در فلزاتی که جوش پذیری ضعیفی دارند.
  • در اتصالات جوش داده شده‌ای که دارای قابلیت میرایی و ارتعاش ضعیف می‌باشند.
  • کمک به ساخت پل فلزی ، جرثقیل ، دیگ بخار ، مخازن تحت فشار و…

کلام پایانی

انواع میخ پرچ یک جزء جدانشدنی در صنعت می‌باشند. پرچ‌ها برعکس پیچ و مهره ها اگر به درستی کار گذاشته شوند دارای استحکام و ایمنی بالایی هستند به دلیل اینکه شل نمی‌شوند. اما این مورد نیاز به انتخاب پرچ مناسب کار شما را دارد. پس برای انتخاب میخ پرچ مناسب نکاتی مانند :

  • اندازه قطعات و محدوده گیر کردن میخ پرچ 
  • اندازه سوراخ یکی از روش های انتخاب پرچ مناسب ،  بسیار مهم است تا میخ پرچ نه شل باشد در سوراخ نه انقدر کیپ که آسیب ببیند.
  • جنس بدنه قطعه و پرچ ، سعی کنید جنس میخ پرچ با قطعات در حل اتصال یکی باشد.
  • فلنج پرچ ، که در انتها دارای سر بزرگ و پهنی است.

امیدواریم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. ما برای بهتر شدن نیازمند انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

آیا می‌دانید فلنج پرچ چیست؟ 

support
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *